Xbox series X

Xbox Series X/S review: de nieuwe console van Microsoft is een grote stap voorwaarts, maar geen sprong

Microsoft heeft de afgelopen jaren veel geleerd, en daarvan hebben we veel gezien in de nieuwe Xbox Series X 499,99 en Series S 299,99. De vierde Xbox is een succesvolle iteratie op de Xbox One, waarbij veel van wat eraan werkte, liet vallen wat niet werkte en het resultaat weer opbouwde rond een snelle solid-state drive.

Als je veel tijd in je Xbox One hebt gestoken, is met name de Series X op vrijwel elke manier een directe upgrade, vooral laadtijden. Het heeft ook de beste prijs-kwaliteitverhouding in de moderne game-industrie tussen de Game Pass-streamingdienst van Microsoft en het All Access-betalingsplan, dat perfect is voor nieuwkomers en spelers met een krap budget.

De Series X wordt momenteel echter tegengehouden door een beperkte lanceringsbibliotheek, een gebrek aan echte exclusieve games en een sterke afhankelijkheid van maandelijkse abonnementen voor een deel van zijn waarde. De Series S is ook voldoende van een prestatie- en bruikbaarheidsverlaging dat het de lagere stickerprijs niet waard is. Early adopters hebben hier veel om op te letten, maar met een beetje tijd kan dit uitgroeien tot de beste Xbox tot nu toe.

Voor terugkerende gebruikers

De Series X en S, zij aan zij met hun voorganger, de Xbox One. (Thomas Wilde Foto)
Ik wist niet zeker wat ik kon verwachten toen ik de Series X (XSX) voor het eerst opstartte, maar het was niet meer van hetzelfde.

Dat is geen kritiek. Er is meestal een zekere mate van verandering omwille van de verandering in de gebruikersinterface tussen generaties consolehardware, maar de Series X is ongebruikelijk omdat de algehele gebruikerservaring vrijwel hetzelfde is als die van de Xbox One. Het installatieproces omvat zelfs het importeren van je opgeslagen bestanden en instellingen rechtstreeks van je Xbox One naar de Series X / S via de cloud.

Unboxing van de nieuwe Xbox-consoles van Microsoft: een ingehouden look voor zware prestaties
Het grootste verschil was eigenlijk dat ik niet hoefde te wachten tot de Xbox was opgestart. De big-ticket-functie van de XSX is de interne high-speed solid-state drive, waardoor hij over de hele linie sneller werkt dan welke versie van de Xbox One ooit deed. Het klinkt misschien niet als iets waarop je een hele nieuwe generatie hardware zou baseren, maar het is echt een ongelooflijke verbetering. Ik speel niet veel op mijn Xbox One, omdat ik weet dat ik veel tijd zal besteden aan het staren naar laadschermen, maar met de XSX ben ik online en in-game bijna voordat ik het weet.

De meeste andere voor de hand liggende veranderingen zijn slim. De nieuwe XSX-controller voelt meer gestructureerd aan op de grip, samen met een verbeterde D-pad en een specifieke knop voor het delen van screenshots en video. (Helaas wordt hij ook nog steeds gevoed door twee AA-batterijen, in plaats van oplaadbaar te zijn zoals de PS4-, PS5- of Switch-controllers.) De ongelooflijk gevoelige aan / uit-schakelaar aan de voorkant op de Xbox One is vervangen door een verstandiger alternatief, en zowel de X en S hebben een goede USB-sleuf aan de voorzijde voor randapparatuur.

De Series X is ook gebouwd met een aanzienlijke mate van achterwaartse compatibiliteit. Het grootste deel van de Xbox One-bibliotheek kan worden afgespeeld op de XSX, behalve degene die specifiek de Kinect-camera nodig hebben om te werken, evenals alle ondersteunde games van de Xbox en Xbox 360, hoe vreemd die lijst ook is. (Rumble Roses XX en Bound by Flame, maar niet Enslaved of Lollipop Chainsaw ?) Het gebruikt nog steeds je fysieke schijven als een licentie om digitale kopieën van je oude games te downloaden, wat vaag onaangenaam is, maar het is beter dan de toegang ertoe volledig te verliezen . Je kunt ook je oude Xbox One-controllers gebruiken, inclusief alle modellen van derden die ik heb kunnen testen, met de XSX.

Al met al is dit een console die uw tijd respecteert. Elke game die ik heb getest, werd aanzienlijk sneller geladen en uitgevoerd; je kunt nog steeds veel van je oude spellen spelen; en met een nieuwe functie genaamd Quick Resume kun je pauzeren en schakelen tussen maximaal zes games tegelijk zonder de algehele prestaties van het systeem te beïnvloeden. Vergeleken met de Xbox One biedt de Series X een substantiële, direct voor de hand liggende boost voor uw algehele gebruikerservaring.

Series X vs. Series S

De Series X wordt bij de lancering geleverd samen met zijn kleine broertje, de alleen digitale Series S. De XSS heeft kleine maar aanzienlijke hardware-downgrades van de XSX en bereikt een resolutie van 1440p, maar kost ook 200 euro minder.

Het grootste nadeel tussen de twee eenheden, die verder erg op elkaar lijken, is dat de XSS een 500GB solid-state harde schijf heeft. Uit de doos en met lokale bestanden geïnstalleerd, geeft dat je slechts ongeveer 360 GB om mee te spelen, en er zijn veel grote Xbox-games zoals Gears 5 die zelf een derde daarvan kunnen opnemen.

Als u van plan bent om voor deze generatie bij een XSS te blijven, reken er dan op dat u vroeg of laat extra opslagruimte aanschaft (waardoor u al het geld dat u hebt bespaard door een XSS te kopen), of wen u eraan om veel tijd vrijmaken van ruimte op de harde schijf. Als een methode om goedkoop de nieuwste blockbuster-games te spelen, is het bijna meer moeite dan het waard is.

Dat gezegd hebbende, de XSS is verrassend licht van gewicht, beschikt over alle poorten en gebruikersinterface-opties van de XSX en is nog steeds een redelijk krachtige machine voor zijn grootte en prijs. Je kunt veel indie- en retro-games in 360 GB proppen, en de XSS is klein genoeg om comfortabel in een schoudertas of grote tas te passen. Het is geen slechte manier om een ​​samengestelde selectie van games onderweg beschikbaar te houden, vooral voor frequente reizigers, “barcade” -operators of organisatoren van toernooien. Het is ongeveer net zo dicht bij het maken van een draagbare Xbox als Microsoft ooit is gekomen.

Als je het grootste deel van je game in je woonkamer doet, de voorkeur geeft aan high-definition games zoals Call of Duty , en je console nooit ergens anders mee naartoe neemt, is het het extra geld waard om in een XSX te investeren. De XSS is nog steeds een mooi stukje technologie en past misschien beter bij de behoeften van sommige specifieke gebruikers, maar hij heeft te veel ingebouwde nadelen om als een echt alternatief te voelen.

Het einde van de graphics

Microsoft heeft de Series X geadverteerd als de krachtigste Xbox ooit gemaakt, en op papier is dat zeker zo. Als je nu een high-end gaming-pc zou bouwen met specificaties die vergelijkbaar zijn met de Series X, zou je er misschien drie keer zoveel geld aan uitgeven . Maar nu we de lancering van de XSX naderen, is al die verwerkingskracht op het randje irrelevant.

Een van de grootste argumenten om in de eerste week een XSX niet op te halen, is de bloedarme lancering . Veel van de eerste games – NBA 2K21, Borderlands 3, Mortal Kombat 11 – zijn opgeschaalde poorten van recente releases, terwijl een paar andere, zoals Dirt 4 , XSX-versies zijn van platformonafhankelijke titels. Er zijn een paar grote AAA-games die op zijn minst een deel van het grafische potentieel van de XSX zullen laten zien, met name de historische Viking-simulator Assassin’s Creed: Valhalla van Ubisoft , maar ze zijn niet beschikbaar gemaakt om te testen tijdens het vroege beoordelingsvenster van de XSX. (Als zodanig kan dit worden beschouwd als een lopende beoordeling.)

In plaats daarvan maakte Microsoft verschillende oudere games, zoals Gears 5 en Ori and the Will of the Wisps, beschikbaar in een opgeschaald formaat voor recensenten. Ze zien er geweldig uit, laden sneller en werken soepeler dan op Xbox One, maar het zijn nog steeds poorten.

Op dit moment heeft de Xbox Series X geen ‘killer-app’, een grote showcase-game die is ontworpen om optimaal te profiteren van de hardware. Het wordt waarschijnlijk Halo Infinite , wanneer dat uitkomt, en dat is een bijna gegarandeerde systeemverkoper.

Zelfs als je weet dat zoiets vroeg of laat komt, voelt dit nog steeds als een technisch plateau. Er was altijd een theoretisch punt in de ontwikkeling van games waar graphics niet meetbaar op een waardevolle manier konden verbeteren, en ondanks ray-tracing hadden we het misschien bereikt. Er is meestal een grotere grafische sprong dan deze tussen consoles, vooral in de laatste paar generaties, toen we van composietvideo naar HDMI naar 4K gingen. In plaats daarvan blijft de negende generatie voorlopig op 4K en concentreert ze zich op snelheid en toegang: hogere framerates, minder laadschermen, een korter interval tussen opstarten en gameplay.

We zijn waarschijnlijk niet meer dan een jaar of twee verwijderd van de eerste 8K-spellen, natuurlijk, vooral nu ik dit in het openbaar heb gezegd, maar het is moeilijk voor te stellen dat dit een echt voordeel is voor iemand die speelt of een videogame. Als zodanig maakt de brute kracht van de XSX niet zoveel indruk op mij als zijn investeringen in een verbeterde algehele gebruikerservaring, en ik kan me niet voorstellen dat dit verandert naarmate de hardware volwassener wordt.

De Game Pass-brandslang

Tot op zekere hoogte is de Xbox Game Pass in zijn huidige vorm te goed. Voor een basisprijs van 9,99 euro per maand krijgen abonnees op Xbox toegang tot een digitale collectie van meer dan 100 games, variërend van first-party Microsoft-titels tot kleine studio-indies. Hoewel een game op de Pass lokale installatie op je harde schijf vereist, kan het daarna zonder extra kosten worden gespeeld zolang het op de service blijft, en je kunt het altijd kopen om daarna toegang te behouden.

Voor 14,99 euro per maand krijgen abonnees Game Pass Ultimate, die de Game Pass-line-up bundelt met alle voordelen van de betaalde services van Xbox Live, waaronder verschillende gratis games per maand.

De Game Pass is het allerbeste aan de Xbox als platform en de beste deal in moderne videogames.
Wat me nog steeds schokt aan de Game Pass is dat deze geen echte vulling heeft. Microsoft deed het Netflix-ding niet, waar het 60 van de goedkoopste blindgangers oppikte die het kon vinden, zodat het in de verkoopbrochure ‘100 games per maand’ kon zeggen. Dit is een solide verzameling van huidige en eerdere hits in een breed scala aan genres, en vertegenwoordigt meer games per maand dan zelfs de meest toegewijde liefhebber ooit zou kunnen hopen te spelen.

De Game Pass is het allerbeste aan de Xbox als platform en de beste deal in moderne videogames. Het is moeilijk voor te stellen dat dit binnenkort verandert, al was het maar omdat het zo’n Microsoft- project is. De pas levert niet veel geld op , maar Microsoft hoopt het te gebruiken om een ​​loyale klantenkring op te bouwen, dus het vreet alle bijkomende verliezen op. Niemand anders zou zomaar miljoenen dollars in brand steken.

Enkele opties uit de Xbox Game Pass-game line-up, zoals getoond op de nieuwe Xbox Series X. (Thomas Wilde Photo)
Hoe gek het ook mag zijn, een Game Pass-abonnement betekent dat je een gigantische bibliotheek met redelijk tot goede games op de tap hebt zodra je een Series X start.Hoewel veel van de beste games op lo-fi retro throwbacks zijn – een van de eerste games die ik heb geïnstalleerd, was het indie-horroravontuur Carrion van dit jaar , dat opzettelijk is vormgegeven om eruit te zien als de beste game die 1997 te bieden heeft – ze spelen echt beter op de XSX, met minimale laadtijden, soepele animaties, snelle installatie, en snelle overgangen naar het spel.

De Game Pass voegt zoveel toe aan de Xbox in het algemeen, dat het niet hebben van een Xbox een algemeen nadeel voor de console is. Het bezitten van een Xbox Series X (of Xbox One) en geen Game Pass-abonnee zijn, is als het verbouwen van je keuken, zodat je er afhaalmaaltijden in kunt eten.

Dit gaat echter terug naar een van de vreemdere dingen over de algemene strategie van Microsoft met de Xbox-afdeling. Microsoft is redelijk openhartig geweest door te zeggen dat ze hopen de algehele Game Pass-ervaring naar elk platform te brengen dat het zal hosten . De beste reden om een ​​Xbox Series X te bezitten, is ook niet exclusief voor de Xbox Series X… wat eigenlijk een trend is. Houd vast aan die gedachte.

Kosten en instapgemak

De Xbox Adaptive Controller (linksboven) bevat een reeks poorten om andere apparaten aan te sluiten om een ​​aanpasbare ervaring te creëren. (Microsoft Foto)
De Xbox Series X wordt gelanceerd tegen een adviesprijs van 499 euro. Dat zijn hoge kosten in een door pandemie veroorzaakte recessie, maar geïnteresseerde consumenten kunnen zich ook aanmelden voor Xbox All Access voor 24,99 euro + per maand. Dat omvat de Game Pass Ultimate, die de Pass bundelt met Xbox Live Gold, en een console met een controller.

In theorie verlaagt dat de initiële kosten van de XSX drastisch, waardoor het direct beschikbaar is voor een publiek met een lager inkomen. Het deed me en lijkt me een beetje roofzuchtig, zoals meubels die je zelf kunt huren, maar 25 euro per maand voor een Xbox en enkele tientallen games is nog steeds een behoorlijk fantastisch gebruik van je entertainmentbudget. Er zijn momenteel titels op de Game Pass, zoals Destiny 2, die je op zichzelf een maand bezig kunnen houden.

In combinatie met de Xbox Adaptive Controller, waarop de Series S is ontworpen, heeft Microsoft de afgelopen jaren grote vooruitgang geboekt in een poging het gamingpubliek uit te breiden tot voorbij een relatief handjevol middenklasse A / V-nerds. Het is precies het soort stap dat de hele branche al een tijdje moet maken.

het komt neer op

De binnenkant van een Xbox Series S. (Microsoft Photo)
Er zijn veel redenen om een ​​Xbox Series X te kopen, maar wat me blijft struikelen, is dat dit niet de redenen zijn die ik normaal zou noemen voor het kopen van een nieuwe console.

Normaal gesproken zou je een systeem kiezen dat gebaseerd is op zijn exclusieve softwarebibliotheek , zoals hoe de helft van de reden om een ​​Switch te bezitten, is om Nintendo’s first-party games te spelen. Maar de Xbox heeft geen exclusives. Zelfs de titels gemaakt door de partnerstudio’s van Microsoft zijn meestal gelijktijdige releases op Windows 10 en Xbox, en ze zijn niet nadelig om ze uiteindelijk op Steam uit te brengen. Zelfs de Game Pass is gepland om systeemonafhankelijk te zijn, via Microsoft’s Project xCloud-streamingdienst als niets anders. Als zodanig is veel van de conventionele wijsheid over het aanbevelen van een console hier nutteloos.

Waar u voor betaalt met de Series X, is dus een krachtige, gebruiksvriendelijke methode om toegang te krijgen tot de lijst met services van Microsoft . Met All Access is dit gemakkelijk het goedkoopste ticket voor moderne videogames dat momenteel op de markt is, en met de Game Pass is het een buitengewone waarde voor je dollar.

Voor Xbox-fans – nou, je hebt al een Series X vooraf besteld. Ik weet niet waarom je dit nog steeds leest. Toch is de Series X alles wat je leuk vindt aan je “Xbone”, maar altijd beter op elke meetbare as. Microsoft heeft veel van wat het van de Xbox One heeft geleerd in de Series X en S gestopt, en het resultaat is een gestroomlijnde ervaring die direct voortbouwt op wat er onmiddellijk voor kwam. Het is niet de blinde, zwaaiende sprong in het diepe die eerdere nieuwe consolegeneraties vaak heeft gekenmerkt; in plaats daarvan is het een meer afgemeten voorwaartse beweging.

Het is moeilijk om de Series X aan te bevelen puur op basis van zijn games-line-up, en er blijven een paar kleine irritaties bestaan, zoals hoe raar luid alle knoppen op de nieuwe controller zijn, of het ronduit criminele prijskaartje op de extra opslagstations. Het is ook heel hard aan te bevelen de serie X of S op alle als u niet van plan in te schrijven op de Game Pass. Maar alleen wat betreft betaalbaarheid, beschikbare services, achterwaartse compatibiliteit en toegankelijkheid, zijn de nieuwe Xboxes gemakkelijk de beste tot nu toe.

Tags: No tags